Direct solliciteren of heb je vragen?
Mail of bel via 0625353367
Direct solliciteren of heb je vragen?
Stuur een e-mail of bel via 020 695 3783.
In overleg
In overleg
Deze vacature is ingevuld
Direct solliciteren of heb je vragen?
Mail of bel via 0625353367
Naar overzicht
Naar overzicht
In overleg
In overleg
Deze vacature is ingevuld
Direct solliciteren of heb je vragen?
Stuur een e-mail of bel via 020 695 3783.
Naar overzicht
Naar overzicht
Welzijn

Lid Raad van Toezicht

Welzijn Diemen zoekt een Lid voor de Raad van Toezicht met: kennis en ervaring op het gebied van toezicht houden. Bij voorkeur in maatschappelijke of semipublieke organisaties

Solliciteer voor 
17
November 2025
Deze vacature is ingevuld
In overleg
In overleg

De organisatie

Welzijn Diemen is een stichting die de samenleving in Diemen versterkt door alle inwoners de kans te bieden om actief en volwaardig mee te doen, ongeacht achtergrond of beperkingen. We stimuleren verbinding, veerkracht en welzijn in de wijk door preventieve activiteiten en toegankelijke ondersteuning. Dit doen we samen met bewoners, betrokken vrijwilligers, maatschappelijke partners en de gemeente.

Rol en positie Raad van Toezicht

Welzijn Diemen hanteert het bestuursmodel van directeur-bestuurder en Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht (RvT) houdt toezicht op het bestuur, op de besturing van de organisatie van Welzijn Diemen en op de algemene gang van zaken in de organisatie. De RvT staat het bestuur met raad ter zijde. De RvT bestaat uit generalisten die gezamenlijk een multidisciplinair team vormen, met elk een eigen aandachtsgebied en vooral een helikopterview.

  • Van de leden wordt verwacht dat zij:
  • betrokken én onafhankelijk opereren;
  • een kritische en collegiale houding combineren;
  • in staat zijn om zelfstandig hun bijdrage aan de RvT te beoordelen en bij te stellen; 
  • de rol van werkgever van de directeur-bestuurder serieus nemen.

Kernkwaliteiten & profiel

Wij zoeken een lid dat bijdraagt aan versterking van toezicht én inhoudelijke binding heeft met onze doelen. De ideale kandidaat beschikt over de volgende kenmerken:

  • Ervaring in de welzijns- en/of zorgsector.
  • Duidelijke ervaring met toezicht houden. Bij voorkeur in maatschappelijke of semipublieke organisaties.
  • Inzicht in de rol- en taakverdeling tussen bestuur en toezicht, met een stevige basis
    in good governance.
  • Strategisch denkvermogen: het kunnen onderscheiden van hoofd- en
    bijzaken en het vermogen om op enige afstand toezicht te houden en advies te geven.
  • Integriteit, onafhankelijkheid, besluitvaardigheid, inlevingsvermogen
    en resultaatgerichtheid.
  • Interesse in maatschappelijke ontwikkelingen en inzicht in de context van lokale politiek en gemeentelijke verhoudingen.

Taken & verantwoordelijkheden

  • Toezicht houden op het door de bestuurder ontwikkelde beleid en de uitvoering daarvan.
  • De bestuurder ondersteunen als klankbord en adviesorgaan.
  • Toezien op de maatschappelijke en financiële continuïteit van de organisatie.
  • Bijdragen aan een positief, kritisch en collegiaal team van toezichthouders.
  • Optreden als ambassadeur van Stichting Welzijn Diemen.

Tijdsbesteding & organisatie

  • Aantal vergaderingen: circa 6 tot 8 per jaar, plus voorbereiding.
  • Mogelijke deelname aan commissies of nevenactiviteiten.
  • De jaarlijkse vergoeding is in overeenstemming met de geldende richtlijnen (maximaal € 6000,- in 2025).

Selectieprocedure

Alle binnengekomen reacties worden door de selectiecommissie beoordeeld. Uit de reacties wordt een shortlist samengesteld, die vervolgens met de volledige RvT wordt besproken. De gesprekken met kandidaten vinden plaats in november. 

De beoogde benoeming vindt plaats in januari 2026.

Meer weten?

Neem contact op met Ellen van den Tol, voorzitter Raad van Toezicht
via e-mail: e.vandentol@welzijndiemen.nl.

Reageren?

Stuur je cv en motivatie vóór 17 november 2025 naar Ellen van den Tol, voorzitter Raad van Toezicht, via e.vandentol@welzijndiemen.nl.